Σχολική ετοιμότητα άρθρα
Σχολική ετοιμότητα Πότε είναι έτοιμο ένα παιδί να ενταχθεί στην Α΄ Δημοτικού.
Η έναρξη της σχολικής φοίτησης αποτελεί βασικό Αναπτυξιακό Ορόσημο. Σηματοδοτεί, όχι μόνο την ακαδημαϊκή πορεία των παιδιών, αλλά και τη γενικότερη κοινωνική, επαγγελματική τους καταξίωση κι επιτυχία στη ζωή.
Στις ανεπτυγμένες κοινωνίες αναδύονται νέες διαταραχές, όπως η
αναπτυξιακή καθυστέρηση λόγου
Διαταραχή του κινητικού συντονισμού
ΔΕΠ- Υ.
Καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε τη «Σύγχρονη Νοσηρότητα» της παιδικής ηλικίας.
Όπως την χαρακτηρίζει η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής και να ασχοληθούμε με προβλήματα που αφορούν τις επιδόσεις των παιδιών στο σχολείο και τις Μαθησιακές Δυσκολίες, οι οποίες προλαμβάνονται με τον έλεγχο της Σχολικής Ετοιμότητας.
Οι αρνητικές συνέπειες της Σχολικής αποτυχίας, που είναι άμεσα συνδεδεμένες με την πρώιμη ή μη ενδεδειγμένη έναρξη της σχολικής φοίτησης, καθώς και η αναγκαιότητα προληπτικού ελέγχου της Σχολικής Ετοιμότητας και στη δική μας χώρα, όπως γίνεται σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες, μας οδήγησε στη δημιουργία της Ανιχνευτικής Δοκιμασίας Α΄ΤΕΣΤ.
Η οποία ελέγχει με αντικειμενικό και ασφαλή τρόπο τη σχολική ετοιμότητα φυσιολογικών παιδιών προσχολικής ηλικίας.
Η σχολική ετοιμότητα Α΄ Τεστ αποτελεί υποχρέωση κάθε κοινωνίας
Ιδιαίτερα δε, στις δυτικές κοινωνίες, που είναι οικονομικά ανεπτυγμένες και οι γονείς είναι προσανατολισμένοι στην ακαδημαϊκή εκπαίδευση των παιδιών τους.
Η σχολική ετοιμότητα αφορά το σύνολο του μαθητικού πληθυσμού .
Πρέπει να εξασφαλίζει σε όλες τις οικογένειες, ανεξάρτητα από χρώμα, φυλή ή οικονομική κατάσταση, πρόσβαση σε εκείνα τα πολιτισμικά αγαθά που συμβάλλουν σε μια επιτυχημένη ένταξη στη σχολική ζωή.
Η σχολική ετοιμότητα Α’ Τεστ είναι πολυδιάστατη, διότι αφορά το παιδί, την οικογένεια, το σχολείο και την πολιτεία
H πολιτεία είναι υποχρεωμένη να παρέχει σε όλες τις οικογένειες υπηρεσίες εκπαίδευσης, υγείας, κοινωνικής ασφάλισης και οικονομικής ενίσχυσης.
Κυρίως δε στις οικογένειες εκείνες που δεν είναι σε θέση να καλύψουν τις βασικές βιοτικές τους ανάγκες.
Κύριο στόχο αυτής της κοινωνικής μέριμνας πρέπει να αποτελεί το παιδί,.
Ο στόχος αυτός επιτυγχάνεται σε μεγάλο βαθμό όταν όλα τα παιδιά, χωρίς αποκλεισμούς, έχουν την ευκαιρία να φοιτούν σε νηπιαγωγεία που παρέχουν υψηλής ποιότητας αγωγή και μάθηση.
Βιολογικοί και ενδο- ατομικοί παράγοντες και διαφορές επηρεάζουν την εξέλιξη του νηπίου
Αρκετά παιδιά, όταν αποφοιτήσουν από το νηπιαγωγείο, δε βρίσκονται στο ίδιο επίπεδο γνωστικών, συναισθηματικών και εκτελεστικών ικανοτήτων, ώστε να ανταποκριθούν χωρίς προβλήματα στις απαιτήσεις του σχολείου.
Ακόμα κι αν εξαιρέσουμε τα παιδιά εκείνα που έχουν διαγνωσμένες παθήσεις, που παρουσιάζουν
Σωματικές κινητικές εγκεφαλική παράλυση
Αισθητηριακές κώφωση τύφλωση
Νοητικές υστερήσεις
διαγνωσμένες παιδικές διαταραχές αυτισμού ΔΕΠ-Υ
Αναπτυξιακές διαταραχές
και πάλι οι διαφορές μεταξύ των νηπίων θα είναι τέτοιες,
που δε θα επιτρέπουν μια άμεση και ισότιμη ένταξη τους στις ακαδημαϊκές και κοινωνικές απαιτήσεις της δημοτικής εκπαίδευσης.
Σχολική ετοιμότητα και η φοίτηση στο νηπιαγωγείο είναι μια κρίσιμη περίοδος εκπαίδευσης
Το νηπιαγωγείο σηματοδοτεί τη μελλοντική εξέλιξη του μαθητή στο Δημοτικό.
Ο ρόλος του νηπιαγωγείου είναι αντισταθμιστικός.
Προσπαθεί δηλαδή να μειώσει τις διαφορές που υπάρχουν μεταξύ των παιδιών και να προετοιμάσει στο καλύτερο δυνατό το νέο μαθητή.
Οι διαφορές αυτές μπορεί να οφείλονται σε βιολογικούς παράγοντες, σε κοινωνικούς και πολιτισμικούς.
Έτσι, το νηπιαγωγείο με την παρέμβαση του βοηθάει τα παιδιά, ώστε αργότερα, κατά την ένταξη τους στο Δημοτικό σχολείο,
να είναι σωστά προετοιμασμένα και να εμφανίζουν περίπου ίδιο επίπεδο ικανοτήτων και δεξιοτήτων.
Όλα τα νήπια δεν εμφανίζουν τον ίδιο ρυθμό ανάπτυξης σε όλες τις πτυχές της προσωπικότητάς τους, την ίδια στιγμή
Η πορεία που θα ακολουθήσει το κάθε νήπιο και η ταχύτητα εξέλιξης του σε κάθε τομέα είναι αποτέλεσμα της προσωπικής του ιδιοσυγκρασίας,
την οποία δεν μπορούμε να προβλέπουμε με ακρίβεια.
Εκείνο που επιδιώκει το νηπιαγωγείο είναι να εντοπίζει τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας του κάθε νηπίου.
Να προσφέρει στο καθένα ευκαιρίες που συμβάλλουν στην ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητάς του.
Το νηπιαγωγείο σήμερα κατέχει σημαντική θέση στην εκπαίδευση
Έχει θεσμοθετηθεί από την πολιτεία το 2007 στην υποχρεωτική εκπαίδευση.
Συμβάλλει σημαντικά στη σωστή προετοιμασία των νηπίων για τη σχολική ζωή, κάτι που θα πρέπει να λάβουν πολύ σοβαρά υπόψη τους οι γονείς.
Θα πρέπει να επιλέγουν ένα καλό νηπιαγωγείο και να συνεργάζονται στενά με τους νηπιαγωγούς για την καλύτερη προετοιμασία του παιδιού τους.