Η μετάβαση στην πρώτη δημοτικού
Η μετάβαση στην πρώτη δημοτικού αποτελεί μείζονα αλλαγή στη ζωή του. Πρέπει λοιπόν να είναι έτοιμο και καλά προετοιμασμένο γι’ αυτό.
Σχολική ετοιμότητα σημαίνει “τι πρέπει να ξέρει και τι μπορεί να κάνει ένα παιδί” προκειμένου να αρχίσει καλά και να φοιτήσει ομαλά στο σχολείο.
Σημαίνει ταυτόχρονα τη δυνατότητά του να δεχθεί νέες γνώσεις σε δομημένο όμως πλαίσιο και με καθορισμένο ρυθμό.
Αποτελεί όπως αντιλαμβάνεσθε σύνθετη λειτουργία που προϋποθέτει επιμέρους ετοιμότητες όπως:
Γνωστική, Γλωσσική,
Κινητική, Συναισθηματική
Γραφική ετοιμότητα.
Οι καλά οργανωμένες κοινωνίες μεριμνούν ελέγχουν την σχολική ετοιμότητα και επάρκεια των παιδιών και την η μετάβαση στην πρώτη δημοτικού.
Έχει αποδειχθεί ότι η σχολική αποτυχία δημιουργεί στα παιδιά
κακή εικόνα για τον εαυτό τους που τα οδηγεί σε χαμηλή αυτοεκτίμηση και αρνητική θέση όχι μόνο για το σχολείο, αλλά για τη μάθηση γενικότερα καθώς και σε διαταραχές συμπεριφοράς.
Εάν αυτά τα συμπτώματα δεν αντιμετωπισθούν έγκαιρα, τα παιδιά έχουν υψηλό κίνδυνο
να εγκαταλείψουν πρόωρα το σχολείο και τη μάθηση
να εμφανίσουν παραβατικές συμπεριφορές
να οδηγηθούν σε χρήση εθιστικών ουσιών και σε εφηβική εγκυμοσύνη.
(Bor,Najman, O’Callaghan, William & Anstey)
Η Σχολική Ετοιμότητα, όπως και όλα τα Αναπτυξιακά μεγέθη, μετρώνται με Τυποποιημένες και Σταθμισμένες Αναπτυξιακές δοκιμασίες.
Στη χώρα μας δεν γίνεται συστηματικά προληπτικός έλεγχος Σχολικής Ετοιμότητας καθώς
Δεν υπάρχει σταθμισμένο εργαλείο ανίχνευσης των Πρώιμων Μαθησιακών Δεικτών ούτε θεσμοθετημένη Εθνική Πολιτική ανίχνευσής τους.
Σε περιορισμένη κλίμακα προληπτικός έλεγχος Σχολικής Ετοιμότητας γίνεται σε λίγα μεγάλα ιδιωτικά σχολεία.
Που διαθέτουν οργανωμένες Ψυχοπαιδαγωγικές και Συμβουλευτικές Υπηρεσίες, που χρησιμοποιούν μη σταθμισμένες και άτυπες δοκιμασίες.
Έτσι, ο Προληπτικός Έλεγχος γίνεται όχι στις οικονομικά αδύναμες κοινωνικές ομάδες που έχουν και υψηλότερο κίνδυνο για σχολική αποτυχία, αλλά μάλλον σε εύρωστες οικονομικά κοινωνικές ομάδες που επιλέγουν τα ιδιωτικά σχολεία.
Η πολύχρονη κλινική εμπειρία μας με παιδιά και νήπια με αναπτυξιακές και μαθησιακές δυσκολίες, και η έλλειψη ανιχνευτικών δοκιμασιών μας οδήγησε στη μελέτη και δημιουργία της Ανιχνευτικής Δοκιμασίας Σχολικής Ετοιμότητας Α΄ ΤΕΣΤ.
Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του, το οποίο επιβάλλεται να σημειωθεί, είναι η ικανότητά του να ελέγχει πολυεπίπεδα την μαθησιακή ικανότητα.
Το Α ΄τεστ Περιλαμβάνει 4 πρακτικές και 4 λεκτικές ικανότητες.
Έτσι, ελέγχονται
η οπτική αντίληψη
ο οπτικοκινητικός συντονισμός
η μνήμη
η αδρή κινητικότητα,
η πρώιμη αφαιρετική μαθηματική σκέψη,
Παράλληλα διαθέτει 2 συμπληρωματικά μέρη.
Το πρώτο αφορά στα διαγνωστικά κριτήρια της υπερκινητικότητας και της διαταραχής ελλειμματικής προσοχής DSM-5 .
Το δεύτερο μέρος αξιολογεί τη συμπεριφορά του παιδιού.
Kατά τη χορήγηση της δοκιμασίας, παρέχοντας μας την δυνατότητα εντοπισμού παραγόντων που επηρεάζουν και καθορίζουν το βαθμό της συναισθηματικής ωριμότητας του παιδιού και τα κίνητρα μάθησης.
Η εφαρμογή του συμβάλλει στην αντιμετώπιση και στον προγραμματισμό.
Kατάλληλων προγραμμάτων παρέμβασης τόσο σε υπηρεσίες υγείας και πρόνοιας όσο και σε επίπεδο εκπαίδευσης.
Είναι εύκολα κατανοητό ότι η πρόληψη επηρεάζει όχι μόνο κοινωνικούς και εκπαιδευτικούς τομείς αλλά και οικονομικούς δείκτες.
Η εξέταση των μαθησιακών δυσκολιών είναι μία εξέταση η οποία γίνεται πιο χρονοβόρα, σύνθετη και δαπανηρή όσο μεγαλώνει η ηλικία του παιδιού.
Έτσι για ένα παιδί που έχει τελειώσει την Α΄ ή/και Β΄ Δημοτικού και παραπέμπεται για έλεγχο μαθησιακών δυσκολιών, απαιτείται η συμβολή διεπιστημονικής ομάδας και τουλάχιστον 1,5 – 2 εργατοώρες για το καθένα.
Για τα παιδιά που έχουν τελειώσει την Γ΄ Δημοτικού έως ΣΤ΄ Δημοτικού, χρειάζονται πιο σύνθετες και χρονοβόρες δοκιμασίες ελέγχου που αυξάνουν τις εργατοώρες σε 3 έως 4 ανά παιδί.
Τα πράγματα γίνονται ακόμα πιο σύνθετα για τα παιδιά που αρχίζουν και φοιτούν στο γυμνάσιο .
Oπου ο μαθησιακός έλεγχος περιλαμβάνει επιπλέον και αξιολόγηση των συσσωρευμένων μαθησιακών κενών από τις προηγούμενες τάξεις γεγονός που καθιστά τη διαδικασία ελέγχου πιο χρονοβόρα και απαιτητική, με αποτέλεσμα να ξεπερνά τις 4 εργατοώρες.
Τα κοινωνικά οφέλη που προκύπτουν από τη εφαρμογή της Ανιχνευτικής Δοκιμασίας Σχολικής Ετοιμότητα Α΄ ΤΕΣΤ είναι πολύ -επίπεδα.
Τα παιδιά που πετυχαίνουν στο Α΄ Τεστ νιώθουν συναισθηματική σιγουριά και ασφάλεια .
Nα αντιμετωπίσουν τη μετάβασή τους στην επόμενη σχολική βαθμίδα.
Στα παιδιά που ανιχνεύονται με ήπιες αναπτυξιακές δυσκολίες .
H πρώιμη θεραπευτική αντιμετώπιση, πριν αρχίσουν το σχολείο, τα βοηθά να τις ξεπεράσουν και να προετοιμαστούν καλύτερα για τη φοίτησή τους.
Επιπλέον, δίνει την δυνατότητα στα παιδιά που εμφανίζουν σοβαρότερα αναπτυξιακά προβλήματα να επωφεληθούν, επαναλαμβάνοντας το τμήμα του Νηπιαγωγείου.
Nα τους δοθεί ο χρόνος για την κατάλληλη θεραπευτική παρέμβαση και ωρίμανση των δεξιοτήτων τους.
Τα θεραπευτικά προγράμματα που γίνονται σε μικρή ηλικία και πριν την έναρξη του σχολείου έχουν καλύτερα αποτελέσματα και είναι πιο σύντομα (Reynolds, 2004).
Κάνοντας το ατεστ οι γονείς αισθάνονται ασφάλεια και σιγουριά για τις ικανότητες των παιδιών τους.
Γνωρίζουν με έγκυρο τρόπο ότι τα παιδιά τους είναι πραγματικά έτοιμα να αρχίσουν το σχολείο.
Οι γονείς των παιδιών που παρουσιάζουν δυσκολίες, έχουν την δυνατότητα να τα βοηθήσουν αποτελεσματικά και να επιλέξουν το κατάλληλο σχολικό πλαίσιο.
Το σχολείο έχοντας επίγνωση του επιπέδου ανάπτυξης των δεξιοτήτων και των ικανοτήτων των μαθητών του
Έχει την δυνατότητα να σχεδιάζει ατομικά προγράμματα διδασκαλίας ανάλογα των μαθησιακών αναγκών του .
Να παρέχει τις ευκαιρίες και τις προκλήσεις για την περαιτέρω ανάπτυξη των δεξιοτήτων του.
Επίσης, δίνει τη δυνατότητα στον εκπαιδευτικό μηχανισμό να προετοιμάζεται έγκαιρα,.
Ώστε με την έναρξη της σχολικής χρονιάς να στελεχώνει τις σχολικές δομές με το κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό και να παρέχει την υλικοτεχνική υποδομή που κρίνεται απαραίτητη.
Η μετάβαση στην πρώτη δημοτικού και τα δεδομένα αυτά ενισχύουν τα πλεονεκτήματα του προληπτικού ελέγχου της Σχολικής Ετοιμότητας
Με τον οποίο προλαμβάνονται σε σημαντικό βαθμό οι μαθησιακές δυσκολίες των παιδιών πριν αρχίσουν το σχολείο και αποφεύγονται οι κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις που αναφέρθηκαν.
Η Ανιχνευτική Δοκιμασία Σχολικής Ετοιμότητας Α΄ Τεστ καλύπτει μία πραγματική ανάγκη
Λόγω της έλλειψης ανάλογων ανιχνευτικών δοκιμασιών καθώς έχει σχεδιαστεί και σταθμιστεί αποκλειστικά σε ελληνικό πληθυσμό.
Είναι εύκολα εφαρμόσιμο σε μεγάλους πληθυσμούς παιδιών καθώς ο χρόνος χορήγησής του δεν ξεπερνά τα 15 λεπτά
Κάθε εξεταζόμενος παίρνει την αυτοματοποιημένη αναφορά των αποτελεσμάτων.
Η βαθμολόγησή του γίνεται αυτόματα σε ηλεκτρονικό υπολογιστή, γεγονός που εξασφαλίζει την αντικειμενικότητα του αποτελέσματος.
Η εγκυρότητα και η αξιοπιστία του είναι υψηλή .
Γεγονός που σημαίνει ότι δεν δίνει ψευδώς θετικά ή αρνητικά αποτελέσματα ώστε, είτε να ανησυχεί χωρίς λόγο τους γονείς ή να μην εντοπίζει παιδιά που είναι ανέτοιμα για να αρχίσουν το σχολείο.
Τέλος, είναι οικονομικά προσιτό και κάθε οικογένεια έχει τη δυνατότητα να το κάνει.
Η δημιουργία του δικτύου και η αμφίδρομη και συνεχή επαφή με τους εξουσιοδοτημένους συνεργάτες του Α’ ΤΕΣΤ
Δίνουν τη δυνατότητα να διατηρούμε υψηλή την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών μας .
Παράλληλα να μελετάμε την εξέλιξη και τη βελτίωση του Α΄ Τεστ.
Η έναρξη της σχολικής φοίτησης αποτελεί Βασικό Αναπτυξιακό Ορόσημο.
Που σηματοδοτεί όχι μόνο την ακαδημαϊκή πορεία των παιδιών μας αλλά και τη γενικότερη επιτυχία τους στη ζωή. Η σχολική ετοιμότητα και επάρκεια αποτελεί αξιόπιστο δείκτη κοινωνικής ευαισθησίας.
Η μετάβαση στην πρώτη δημοτικού αποτελεί σημαντικό ορόσημο για το παιδί.
Βιβλιογραφία αναφορές
Βιβλιογραφία α τεστ Θωμαΐδου, Λ. & Μαντούδης Στ. 2006. Τεστ ΑΛΦΑ ατεστ , 2006.
http://edu gate.minedu.gov.gr/amea/Vivlio_PI/downloads/Vivlio_Ekp/kefalaia/2Eisagwgh.pdf
http://www.pi-schools.gr/download/lessons/drast_math_etoimotitas/vivlio_ekp/vivlio.pdf
https://apothetirio.teiep.gr/xmlui/bitstream/handle/123456789/616/lgt_2012083.pdf?sequence=1
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25818956/