β Παιδιατρική Πανεπιστημιακή κλινική του Νοσοκομείου «Αγλαϊα Κυριακού»
Ο Αναπτυξιακός Εργοθεραπευτής Μαντούδης Στέλιος παρουσιάζει ‘Ελεγχο Σχολικής Ετοιμότητας από την β Παιδιατρική Πανεπιστημιακή κλινική του Νοσοκομείου «Αγλαϊα Κυριακού» και του Πανεπιστημίου Αθηνών στις 19 Φεβρουαρίου 2010.
β Παιδιατρική Πανεπιστημιακή κλινική του Νοσοκομείου «Αγλαϊα Κυριακού» και του Πανεπιστημίου Αθηνών στις 19 Φεβρουαρίου 2010. Διοργάνωσε το εκπαιδευτικό σεμινάριο ανιχνευτικής δοκιμασίας σχολικής ετοιμότητας Α τεστ
Εισηγητές του σεμιναρίου ο Στέλιος Μαντούδης αναπτυξιακός εργοθεραπευτής και η παιδίατρος κ. Λωρέττα Θωμαΐδου είναι Καθηγήτρια Αναπτυξιακής Παιδιατρικής και
Σκοπός του σεμιναρίου ήταν η εκπαίδευση των παιδιάτρων σχετικά με την σχολική ετοιμότητα.
β Παιδιατρική Πανεπιστημιακή κλινική του Νοσοκομείου Αγλαϊα Κυριακού
Ο παιδίατρος αντιμέτωπος με σύγχρονα «προβλήματα»
του παιδιού και της οικογένειας
ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ: Α. ΞΥΠΟΛΥΤΑ-ΖΑΧΑΡΙΑΔΗ
Internet: Οφέλη και κίνδυνοι
Α. ΞΥΠΟΛΥΤΑ-ΖΑΧΑΡΙΑΔΗ
Σχολική ετοιμότητα. Πρώιμη διάγνωση μαθησιακών δυσκολιών
Λ. ΘΩΜΑΪΔΟΥ
Αυτισμός (αυτιστικά σύνδρομα)
Ο. ΠΑΠΑΔΑΚΗ-ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ
Η οικογένεια σε κρίση – Ο ρόλος του παιδιάτρου
Χ. ΤΖΟΥΜΑΚΑ-ΜΠΑΚΟΥΛΑ
ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑ – ΠΡΩΙΜΗ ΔΙΑΓΝΩΣΗ ΜΑΘΗΣΙΑΚΩΝ ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ
Λ. Θωμαΐδου: Τα τελευταία 30 χρόνια ο παιδίατρος καλείται να αντιμετωπίσει τη «Σύγχρονη
Νοσηρότητα» της παιδικής ηλικίας που οφείλεται στη μεταβαλλόμενη επιδημιολογία των νοσημάτων της εποχής μας.
Έτσι, ο παιδίατρος πέραν της παραδοσιακής ενασχόλησής του με τα εμπύρετα και άλλα κλασικά νοσήματα της παιδικής ηλικίας,
καλείται να ασχοληθεί και με προβλήματα που αφορούν στις επιδόσεις των παιδιών στο σχολείο
και τις μαθησιακές τους δυσκολίες, οι οποίες προλαμβάνονται, όπως θα δούμε, με τον έλεγχο της
Σχολικής Ετοιμότητας. Μέγεθος του προβλήματος
Στις ΗΠΑ, όπου έχουν γίνει μεγάλες πληθυσμιακές και διαχρονικές μελέτες, υπολογίζεται ότι 1 στα 3 παιδιά
του νηπιαγωγείου στερείται των γλωσσικών ικανοτήτων που είναι απαραίτητες για την κατάκτηση του γραπτού
λόγου (την ανάγνωση και τη γραφή), ενώ 1 στους 3 μαθητές της Α΄ Δημοτικού τοποθετείται σε προγράμματα ενισχυτικής διδασκαλίας για την ανάγνωση, χωρίς βέβαια να έχει δυσλεξία. Πολλά από αυτά τα παιδιά
συνεχίζουν να έχουν μαθησιακές δυσκολίες σε όλη τη διάρκεια της σχολικής φοίτησης.
Στη χώρα μας δεν έχουν γίνει ανάλογες επιδημιολογικές μελέτες, διαθέτουμε, όμως, έμμεσους δείκτες που προσεγγίζουν το πρόβλημα.
Έτσι, γνωρίζουμε ότι σε όλη τη χώρα λειτουργούν 1.570 τμήματα ένταξης σε κανονικά δημόσια Δημοτικά Σχολεία (1.325) και Νηπιαγωγεία (147).
Υπάρχουν επίσης 336 Ειδικά Σχολεία για τα παιδιά εκείνα που εμφανίζουν σοβαρές μαθησιακές δυσκολίες και δε μπορούν να φοιτήσουν στα κανονικά σχολεία. Βέβαια, σε αυτά θα πρέπει να προστεθούν τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες που αντιμετωπίζονται με ιδιαίτερα μαθήματα στο σπίτι ή σε φροντιστήρια ή σε ειδικά κέντρα, ο αριθμός των οποίων, όπως όλοι ξέρουμε, είναι μεγάλος και δεν είναι εύκολο να υπολογισθεί.
Η μετάβαση του παιδιού στο σχολείο, αποτελεί μείζονα αλλαγή στη ζωή του.
Πρέπει λοιπόν να είναι έτοιμο και καλά προετοιμασμένο γι’ αυτό. Σχολική Ετοιμότητα σημαίνει «τι πρέπει να ξέρει
και τι μπορεί να κάνει ένα παιδί» προκειμένου να αρχίσει καλά και να φοιτήσει ομαλά στο σχολείο.
Σημαίνει ταυτόχρονα τη δυνατότητά του να δεχθεί νέες γνώσεις σε δομημένο όμως, πλαίσιο και με καθορισμένο ρυθμό. Αποτελεί σύνθετη λειτουργία που προϋποθέτει επιμέρους ετοιμότητες όπως:
Γνωστική, Γλωσσική,
Κινητική, Συναισθηματική
Γραφική ετοιμότητα.
Επιπλέον, ο όρος Σχολική Ετοιμότητα δεν περιορίζεται μόνο στην ετοιμότητα του παιδιού.
Επεκτείνεται και αφορά εξίσου και το σχολείο και την οικογένεια και την πολιτεία.
Σχολική Ετοιμότητα, λοιπόν, σημαίνει:
– Είναι το παιδί έτοιμο να αρχίσει το σχολείο;
– Είναι, όμως και το σχολείο έτοιμο να δεχθεί, να εκπαιδεύσει και να καλύψει τις ανάγκες του παιδιού;
– Είναι η οικογένεια έτοιμη να διευκολύνει και να στηρίξει τη μετάβαση του παιδιού σε ένα δομημένο εκπαιδευτικό πλαίσιο;
– Είναι η πολιτεία επαρκώς οργανωμένη ώστε να στηρίξει όλο αυτό το σύστημα; Έχει αποδειχθεί από διαχρονικές μελέτες ότι η
σχολική ετοιμότητα και επάρκεια σχετίζεται άμεσα με τη σχολική, ακαδημαϊκή και κοινωνική επιτυχία.
Επιπλέον, αποτελεί και έναν από τους πλέον αξιόπιστους δείκτες ευαισθησίας και επάρκειας των παροχών της Πολιτείας, ιδιαίτερα στις οικονομικά αδύναμες κοινωνικές ομάδες.