Έλεγχος Σχολικής Ετοιμότητας Α’ Tεστ πολύ συχνά οι γονείς ρωτούν με άγχος και αγωνία
«Το παιδί μου τελειώνει σε λίγο το Νηπιαγωγείο.
Είναι έτοιμο να αρχίσει το σχολείο ή νομίζετε πως είναι λίγο ανώριμο και θα έχει Μαθησιακές Δυσκολίες ;
«Η νηπιαγωγός μου είπε ότι δεν εντάσσεται εύκολα σε ομάδα και ίσως αντιμετωπίσει δυσκολίες στο σχολείο.
Τι θα πρέπει να κάνω ;
Είναι έτοιμο για το σχολείο ;»
Η έναρξη της σχολικής φοίτησης αποτελεί Βασικό Αναπτυξιακό Ορόσημο .
Που σηματοδοτεί όχι μόνο την Ακαδημαϊκή πορεία των παιδιών μας, αλλά και τη γενικότερη επιτυχία τους στη ζωή.
Γι’ αυτό και είναι πολύ σημαντικό να μπορούμε να ελέγχουμε με αντικειμενικό και ασφαλή τρόπο τη Σχολική Ετοιμότητα.
Πριν αρχίσουν το Σχολείο έτσι ώστε να έχουμε την δυνατότητα να αναγνωρίζουμε έγκαιρα τα παιδιά εκείνα που δεν είναι ακόμη έτοιμα .
Να αρχίσουν το σχολείο και να προλαβαίνουμε την εκδήλωση Μαθησιακών Δυσκολιών αργότερα με όλες τις αρνητικές συνέπειες που αυτές συνεπάγονται.
Πολλές από τις αρνητικές αυτές συνέπειες της Σχολικής Αποτυχίας.
Είναι άμεσα συνδεδεμένες με την πρώιμη και μη ενδεδειγμένη έναρξη της σχολικής φοίτησης.
Το γεγονός αυτό καθιστά αναγκαίο και στη δική μας χώρα τον προληπτικό έλεγχο της Σχολικής Ετοιμότητας .
Σε όλα τα φυσιολογικά παιδιά πριν αρχίσουν το σχολείο .
Αυτοί είναι οι λόγοι, που μας οδήγησαν στη δημιουργία της Ανιχνευτικής Δοκιμασίας Α΄ ΤΕΣΤ.
Με αυτό τον τρόπο θα καλύψουμε ένα κενό που υπάρχει σε αυτό τον τομέα στη χώρα μας.
Προσφέροντας ένα χρήσιμο ανιχνευτικό εργαλείο στους παιδιάτρους και τους επαγγελματίες υγείας.
Η μετάβαση του παιδιού στο σχολείο, αποτελεί μείζονα αλλαγή στη ζωή του.
Πρέπει λοιπόν να είναι Έτοιμο και καλά προετοιμασμένο γι’ αυτό.
Σχολική ετοιμότητα σημαίνει “τι πρέπει να ξέρει και τι μπορεί να κάνει ένα παιδί” προκειμένου να αρχίσει καλά και να φοιτήσει ομαλά στο σχολείο.
Σημαίνει ταυτόχρονα τη δυνατότητά του να δεχθεί νέες γνώσεις .
Σε Δομημένο όμως πλαίσιο και με Καθορισμένο ρυθμό.
Αποτελεί ΣΥΝΘΕΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ που προϋποθέτει επιμέρους ετοιμότητες όπως:
Γνωστική
Γλωσσική
Κινητική
Συναισθηματική
Γραφική ετοιμότητα
Επιπλέον, ο όρος Σχολική Ετοιμότητα δεν περιορίζεται μόνο στην ετοιμότητα του παιδιού.
Επεκτείνεται και αφορά εξ ίσου και το Σχολείο, και την Οικογένεια και την Πολιτεία
Από διαχρονικές μελέτες έχει αποδειχθεί ότι η σχολική ετοιμότητα και επάρκεια σχετίζεται άμεσα με τη Ακαδημαϊκή και Επαγγελματική επιτυχία.
Επιπλέον , αποτελεί και έναν από τους πλέον αξιόπιστους δείκτες.
Ευαισθησίας και Επάρκειας των παροχών της Πολιτείας, ιδιαίτερα στις Οικονομικά Αδύναμες Κοινωνικές Ομάδες.
Οι καλά οργανωμένες κοινωνίες μεριμνούν και ελέγχουν την σχολική ετοιμότητα και επάρκεια των παιδιών.
–όχι τυχαία- αλλά γιατί έχει σαφώς αποδειχθεί ότι η ΣΧΟΛΙΚΗ ΑΠΟΤΥΧΙΑ .
Δημιουργεί στα παιδιά κακή-άσχημη εικόνα για τον εαυτό τους .
Που τα οδηγεί σε:
Χαμηλή αυτοεκτίμηση,
Αρνητική θέση όχι μόνο για το σχολείο, αλλά για τη μάθηση γενικότερα
καθώς και σε Διαταραχές συμπεριφοράς.
ΕΑΝ αυτά τα συμπτώματα, δεν αντιμετωπισθούν έγκαιρα, τα παιδιά έχουν υψηλό κίνδυνο να:
εγκαταλείψουν πρόωρα το σχολείο και τη μάθηση,
να εμφανίσουν παραπτωματικές συμπεριφορές (κλοπές ,σύσταση συμμοριών, εγκλήματα),
να οδηγηθούν σε χρήση εθιστικών ουσιών και σε εφηβική εγκυμοσύνη.
Πριν από 20 χρόνια Μοναδικό Κριτήριο Σχολικής Ετοιμότητας αποτελούσε η ηλικία του παιδιού.
Σήμερα η ηλικία συνεχίζει να αποτελεί κριτήριο σχολικής ετοιμότητας .
Σε όλες τις κοινωνίες διότι αποτελεί σαφή και αντικειμενικό δείκτη αναπτυξιακής ωρίμανσης.
Όμως η Ηλικία Μόνη δεν Αρκεί.
Από πλήθος παιδαγωγικών μελετών φαίνεται ότι η Προσχολική Εκπαίδευση.
Μικρών παιδιών στους παιδικούς σταθμούς και τα νηπιαγωγεία .
Οταν γίνεται σταθερά από ειδικευμένους παιδαγωγούς αυξάνει σημαντικά την ετοιμότητα των παιδιών.
Πέραν όμως των δύο αυτών κριτηρίων της Ηλικίας και της Προσχολικής Εκπαίδευσης,
Σημαντικά Κριτήρια Σχολικής Ετοιμότητας εκ μέρους των παιδιών αποτελούν και όλα αυτά:
- Η Φυσική Υγεία και η Διατροφή.
- Η Γλωσσική Επάρκεια : Σημαντικότατος παράγοντας σχολικής ετοιμότητας .
- Αφορά ασφαλώς τον προφορικό λόγο και περιλαμβάνει την
- Ευκρίνεια του λόγου, τη Σωστή Άρθρωση,
- το μέγεθος του Λεξιλογίου,
- η γνώση της σημασίας των λέξεων,
- αλλά και τη σωστή χρήση της Γραμματικής και του
- Συντακτικού στο προφορικό ασφαλώς λόγο
- Η Συναισθηματική Ωριμότητα
- Η Γνωστική Ικανότητα : που δηλώνει τη ικανότητα επίλυσης προβλημάτων, τη Σύνθετη και Αφηρημένη σκέψη και την Κρίση .
- Οπτικοκινητική αντίληψη: Αναγκαία για την Αναγνώριση του σχήματος των Γραμμάτων και τη Γραφή.
Το Επίπεδο Προσοχής, και Κίνητρα και διάθεση για μάθηση .
Η Σχολική ετοιμότητα όμως δεν αφορά, όπως είπαμε, μόνο το παιδί.
Αφορά εξίσου και το σχολείο που πρέπει και αυτό να είναι κατάλληλα προετοιμασμένο για να το υποδεχθεί.
Όσον αφορά επίσης και την οικογένεια η οποία οφείλει να διευκολύνει τη μετάβαση του παιδιού τους στο σχολείο εξοικειώνοντάς το με:
Τη διαδικασία μάθησης (να του διαβάζουν βιβλία και να συζητούν μαζί του), το σχολικό περιβάλλον
(να του εξηγούν του τις υποχρεώσεις του το στο σχολείο), και με κανόνες καλής συμπεριφοράς και υπευθυνότητας.
Οι γονείς βοηθούν τα παιδιά τους όταν τους αφιερώνουν χρόνο.
Κυρίως όταν τα διδάσκουν με το δικό τους καλό παράδειγμα και όχι μόνο με λόγια.
Όταν όλα αυτά που αναφέραμε, δεν ισχύουν τότε “Το Παιδί δεν είναι έτοιμο για το σχολείο” δηλαδή δεν διαθέτει τις προϋποθέσεις που εξασφαλίζουν ομαλή πορεία μάθησης. Τι κάνουμε σε αυτές τις περιπτώσεις?
Προτείνουμε, ανάλογα με το μέγεθος της απόκλισης, είτε Ειδική Εκπαίδευση, είτε Αναστολή της φοίτησης ούτως ώστε:
- Να δοθεί περισσότερος χρόνος στο παιδί να ωριμάσει αναπτυξιακά και να
- Να προετοιμασθεί με την κατάλληλη αγωγή ή εκπαίδευση
- Να κατανοήσουν οι γονείς τις δυσκολίες του
- Να γίνουν αμοιβαίες υποχωρήσεις και προσαρμογές από το σχολείο και την οικογένεια ώστε να διευκολυνθεί η μελλοντική του φοίτηση.
Τα τελευταία 5 χρόνια, δημιουργήσαμε εξαρχής και σταθμίσαμε εξολοκλήρου σε Ελληνικό Παιδικό Πληθυσμό.
Ένα χρήσιμο Ανιχνευτικό Τεστ Σχολικής Ετοιμότητας, το Α΄ ΤΕΣΤ.
Το Α ΤΕΣΤ σταθμίστηκε σε πληθυσμιακό δείγμα 2000 Φυσιολογικών παιδιών , ηλικίας 5-6 χρόνων.
Που παρακολουθούσαν 50 Δημόσια και Ιδιωτικά Νηπιαγωγεία της Αθήνας.
Το Α΄ ΤΕΣΤ είναι ένα εύχρηστο, σύντομο και φιλικό τεστ ανίχνευσης της Σχολικής Ετοιμότητας .
Που απαντά με αντικειμενικό τρόπο στο Ερώτημα “Είναι το Παιδί Έτοιμο να φοιτήσει στο Σχολείο ?” ΝΑΙ ή ΟΧΙ
Το Α΄ΤΕΣΤ δεν μετράει το IQ, ούτε την ευφυΐα γενικά ούτε βάζει διάγνωση.
Ελέγχει μόνο με αντικειμενικό τρόπο τη σχολική ετοιμότητα σε όλες τις παραμέτρους που αναφέρθηκαν.
Συνιστάται να γίνεται σε όλα τα παιδιά που φοιτούν σε νηπιαγωγεία, λίγο πριν από την έναρξη της φοίτησής τους στην Α’ Δημοτικού.
Ιδανικός χρόνος θεωρείται ο Φεβρουάριος ούτως ώστε να υπάρχει η δυνατότητα .
Σύντομης εκπαιδευτικής παρέμβασης σε παιδιά που βαθμολογούνται με οριακές τιμές.
Το Α΄ ΤΕΣΤ ελέγχει 4 πρακτικές και 4 λεκτικές ικανότητες.
Παράλληλα διαθέτει 2 συμπληρωματικές κλίμακες που ελέγχουν την υπερκινητικότητα και το επίπεδο προσοχής του παιδιού.
Η ευαισθησία και η εξειδίκευσή της δοκιμασίας Α ΤΕΣΤ είναι υψηλή.
Αυτό σημαίνει ότι δεν δίνει ψευδώς θετικά ή ψευδώς αρνητικά αποτελέσματα .
Έτσι, δεν ανησυχεί χωρίς λόγο τους γονείς ,ούτε χάνει παιδιά που είναι ανέτοιμα για να αρχίσουν το σχολείο.
Η διάρκεια εφαρμογής του είναι περίπου 10-15 λεπτά, γεγονός που σημαίνει ότι μπορεί να γίνεται γρήγορα και σε πολλά παιδιά.
Απευθύνεται σε παιδιάτρους και σχετικούς επαγγελματίες υγείας.
Είναι εύχρηστη δοκιμασία και μπορεί να τη μάθει κανείς μετά από σύντομη εκπαίδευση.
Η βαθμολόγησή όλων των επιμέρους κλιμάκων του Α ΤΕΣΤ γίνεται ασφαλώς από τον Ειδικό που την κάνει .
Η εξαγωγή όμως των αποτελεσμάτων γίνεται αυτόματα σε ηλεκτρονικό υπολογιστή .
Γεγονός που ελαχιστοποιεί το υποκειμενικό στοιχείο του εξεταστή και εξασφαλίζει την αντικειμενικότητα της δοκιμασίας .
Εάν το παιδί περάσει επιτυχώς το Α΄ ΤΕΣΤ , σημαίνει ότι διαθέτει τις προϋποθέσεις που είναι απαραίτητες για την ομαλή φοίτηση στο σχολείο.
Εάν δεν το περάσει, τότε οφείλει να παραπεμφθεί για λεπτομερή έλεγχο και παρέμβαση.
Έλεγχος Σχολικής Ετοιμότητας Α τεστ εξετάζει :
- ΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑ
- ΤΗΝ ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ / ΔΙΑΣΠΑΣΗ ΠΡΟΣΟΧΗΣ
- ΤΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΞΕΤΑΣΗ
Η ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑ περιλαμβάνει 7 επιμέρους κλίμακες, οι οποίες αξιολογούν διαφορετικές μαθησιακές και γνωστικές λειτουργίες, και συγκεκριμένα:
ΙΙ. ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ / ΔΙΑΣΠΑΣΗ ΠΡΟΣΟΧΗΣ
Οι κλίμακες της ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας (ADHD) .
Δίνουν επιπρόσθετες πληροφορίες για την συμπεριφορά και τον τρόπο που λειτουργεί το παιδί μέσα στην τάξη.
Η κλίμακα αυτή αποτελεί μέρος του γνωστού ψυχοδιαγνωστικού εργαλείου DSM (ІV).
Αποτελείται από 14 ερωτήματα που συμπληρώνει ο δάσκαλος ή ο κηδεμόνας του παιδιού.
Από την παρατήρησή του στην καθημερινή του επαφή με το παιδί.
ΙΙΙ. ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΞΕΤΑΣΗ
Καταγράφονται παρατηρήσεις του εξεταστή που αφορούν την συμπεριφορά του παιδιού κατά την διάρκεια της εξέτασης.
Έλεγχος Σχολικής Ετοιμότητας Α’ Tεστ
Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως
ο καλύτερος τρόπος να διασφαλίσουμε τη σωστή εκπαίδευση των παιδιών μας.
Είναι να τα εκπαιδεύσουμε σωστά τα πρώτα χρόνια της ζωής τους.