Αποτυχία στη σχολική ετοιμότητα Α΄ Τεστ είναι ένα σημαντικό θέμα που απασχολεί πολλούς γονείς
Ας δούμε όμως τι είναι η σχολική ετοιμότητα.
Είναι μία σύντομη αλλά αξιόπιστη ανιχνευτική δοκιμασία. Δεν είναι όμως διαγνωστική δοκιμασία.
Αυτό σημαίνει ότι σχεδιάστηκε προκειμένου να απαντήσει με σαφήνεια και αντικειμενικότητα στο ερώτημα:
«Είναι το παιδί έτοιμο να αρχίσει το σχολείο;» ΝΑΙ/ΟΧΙ.
Δεν μας δίνει πληροφορίες σχετικά με το γιατί δεν είναι έτοιμο ή τι φταίει γι’ αυτό.
Σχεδιάστηκε προς χρήση για προληπτικό πληθυσμιακό ή ατομικό έλεγχο όλων των τυπικών παιδιών λίγο πριν αρχίσουν το δημοτικό σχολείο.
Στόχος του Α΄ ΤΕΣΤ είναι η πρώιμη επισήμανση παιδιών που δεν διαθέτουν ακόμη τις αναπτυξιακές ικανότητες .
Που είναι απαραίτητες για την ομαλή φοίτηση στο δημοτικό σχολείο.
Τα παιδιά που παρουσιάζουν αποτυχία στη σχολική ετοιμότητα
Πρέπει να παραπέμπονται για λεπτομερέστερη εκτίμηση και έλεγχο από ειδικούς προκειμένου να διαπιστωθούν:
Το μέγεθος της απόκλισης
Το αίτιο που την προκαλεί
Το κατάλληλο πρόγραμμα θεραπευτικής/ψυχοπαιδαγωγικής παρέμβασης.
Η παρέμβαση μπορεί να περιλαμβάνει τη λήψη απλών μέτρων όπως:
ενημέρωση γονέων, αναπτυξιακές οδηγίες/συμβουλές
Ειδική εκπαιδευτική αγωγή ώστε να αποκατασταθούν τυχόν ήπιες δυσκολίες.
Μπορεί όμως να περιλαμβάνει και τη λήψη σοβαρών μέτρων, όπως:
Φοίτηση σε δημοτικό σχολείο με τμήμα ένταξης ή Ειδικό Σχολείο ή την παραπομπή για περαιτέρω ιατρικό έλεγχο.
Φοίτηση στο σχολείο με παράλληλη στήριξη.
Σε κάθε περίπτωση, το Α΄ ΤΕΣΤ, δίνει τη ευκαιρία έγκαιρου εντοπισμού .
Συνεπώς αντιμετώπισης τυχόν αναπτυξιακών προβλημάτων, τα οποία εμποδίζουν την ομαλή ένταξη του παιδιού στο σχολικό περιβάλλον.
Με αυτό τον τρόπο μπορεί να προληφθεί η σχολική αποτυχία .
Με όλες τις σοβαρές κοινωνικές και ψυχικές διαταραχές που αυτή συνεπάγεται
Χαμηλή αυτοεκτίμηση
Απόρριψη του σχολείου
Διαταραχές διαγωγής
Παραπτωματική συμπεριφορά
Οικονομική επιβάρυνση (Μακρή-Μπότσαρη, 2001· Λεονταρή & Γιαλαμά, 1998 ).
Αποτυχία στη ετοιμότητα και επανεξέταση
Μερικές φορές είναι πιθανό να κριθεί αναγκαία η επανεξέταση του παιδιού .
Σε περίπτωση που υπάρχει αμφιβολία για την αξιοπιστία των αποτελεσμάτων της δοκιμασίας.
Λόγω μειωμένης προσοχής
Ασθένειας του παιδιού κατά την ημέρα της εξέτασης
Επειδή δεν αναπτύχθηκε ικανοποιητική σχέση ανάμεσα στο παιδί και τον εξεταστή.
Στις περιπτώσεις επαναχορήγησης του τεστ, ο εξεταστής πρέπει να έχει υπόψη του ότι είναι πιθανό .
Να αυξηθεί η επίδοση του παιδιού λόγω εξοικείωσής του με το υλικό του τεστ.
Είναι γνωστό και ευρύτερα αποδεκτό ότι κατά την επανεξέταση.
Η πιθανότητα να βελτιωθεί η επίδοση του παιδιού είναι μεγαλύτερη.
Όσο μικρότερο είναι το διάστημα που μεσολάβησε από την πρώτη χορήγηση της δοκιμασίας.
Κατά συνέπεια ο εξεταστής θα πρέπει να φροντίσει να μεσολαβεί όσο το δυνατόν μεγαλύτερο χρονικό διάστημα .
Μεταξύ της πρώτης και της δεύτερης χορήγησης της δοκιμασίας.
Επιπλέον θα πρέπει να ερμηνεύσει τα αποτελέσματα της δοκιμασίας με τη δέουσα προσοχή.
Πρώιμοι δείκτες πιθανών μαθησιακών δυσκολιών.
Το Α΄ ΤΕΣΤ μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για την πρώιμη ανίχνευση πιθανών μαθησιακών δυσκολιών.
Σε φυσιολογικά παιδιά που εμφανίζουν ήπια αναπτυξιακά προβλήματα ή δυσκολίες προσαρμογής κατά τη διάρκεια φοίτησης τους στο νηπιαγωγείο.
Βέβαια υπάρχουν πολλοί παράγοντες που είναι δυνατόν να επηρεάζουν την προσαρμογή και επίδοση του παιδιού στο σχολείο.
Γι’ αυτό και τυχούσα χαμηλή επίδοση του παιδιού στη δοκιμασία .
Δεν σημαίνει απαραίτητα μαθησιακή δυσκολία ή χαμηλό επίπεδο νοητικής λειτουργίας.
Υποδεικνύει όμως ότι χρειάζεται πιο ειδικός και λεπτομερής έλεγχος.
Οι γονείς που το παιδί τους παρουσιάζει αποτυχία στην σχολική ετοιμότητα .
Πρέπει να απευθύνονται μόνο σε ειδικευμένους ειδικούς με εμπειρία στην σχολικής ετοιμότητα