12 συχνότερες ερωτήσεις για γονείς σχετικά με το Α τεστ

Το Α΄ τεστ  Ανιχνευτική δοκιμασία σχολικής ετοιμότητας  είναι μια δοκιμασία ( τεστ ) που γίνεται στα παιδιά που φοιτούν στο νηπιαγωγείο και μας απαντά στο ερώτημα << αν το παιδί μας είναι σχολικά έτοιμο και ώριμο, για  να παρακολουθήσει την Α΄ δημοτικού >>. Απαντά στο ερώτημα αν θα μπορεί να γραφεί, να διαβάζει, αν θα έχει αναπτυγμένη τη μαθηματική σκέψη και αντίληψη, και τέλος αν έχει όλες τις συναισθηματικές ικανότητες που απαιτεί η μαθητική ζωή, δηλαδή  να μπορεί να συγκεντρώνεται, να προσέχει το δάσκαλο και να προσαρμόζεται η συμπεριφορά του στους μαθητικούς κανόνες της τάξης. Το Α΄ τεστ ελέγχει πρώιμους μαθησιακούς δείκτες και ανιχνεύει αν ο μαθητής είναι σε κίνδυνο να παρουσιάσει μελλοντικά μαθησιακές δυσκολίες ή δυσλεξία. Είναι ένα προληπτικό  μαθησιακό τεστ που πρέπει να γίνεται πριν αρχίσει το παιδί το σχολείο, ώστε να μπορούμε να παρέμβουμε έγκαιρα και να το προετοιμάσουμε όσο γίνεται καλύτερα για τη μετάβαση του στο δημοτικό.

Είναι γνωστό ότι όλα τα παιδιά που παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες και δυσλεξία  έχουν καλή νοημοσύνη. Το Α΄ τεστ  δε μέτρα τη νοημοσύνη του παιδιού, αλλά τις σημαντικότερες  αναπτυξιακές και συναισθηματικές ικανότητες, που είναι απαραίτητες σε κάθε παιδί, ώστε να έχει σχολική επιτυχία και να είναι ένας κάλος μαθητής.

Στα περισσότερα κράτη της ευρωπαϊκής ένωσης, αλλά και στην Αμερική γίνεται υποχρεωτικά ο έλεγχος σχολικής ετοιμότητας σε όλα τα παιδιά πριν την εγγραφή τους στην Α΄ δημοτικού. Διότι  οι μαθησιακές δυσκολίες και η δυσλεξία είναι μια συχνή παιδική διαταραχή και όλες οι επιστημονικές μελέτες συμφωνούν ότι 2-3 στα 10  φυσιολογικά παιδιά που φοιτούν στο σχολείο ενδέχεται να παρουσιάσουν μαθησιακές δυσκολίες ή δυσλεξία σε κάποιο στάδιο κατά τη διάρκεια της φοίτησής τους στο σχολείο. Γι’ αυτό το λόγο η Ελληνική Παιδιατρική Εταιρεία από το 2007 με ανακοίνωσή της προτείνει  ο έλεγχος σχολικής ετοιμότητας Α΄ τεστ να γίνεται  σε όλα τα φυσιολογικά  παιδιά στο πλαίσιο  της πρωτοβάθμιας υγείας φροντίδας και  προληπτικής παιδιατρικής. Στην Ελλάδα μέχρι σήμερα δεν έχει θεσμοθετηθεί ακόμα, ώστε  να γίνεται από το κράτος σε όλα τα φυσιολογικά παιδιά που φοιτούν  στα νηπιαγωγεία,  ωστόσο γίνεται από όλα τα ιδιωτικά σχολεία και  μεμονωμένα σε αυτά τα παιδιά που θεωρούνται από τους νηπιαγωγούς  ή τους παιδιάτρους ή τους γονείς  υψηλού κίνδυνου να παρουσιάσουν μαθησιακές δυσκολίες ή δυσλεξία.

Η χρονολογική ηλικία του παιδιού από μόνη της δεν αποτελεί ασφαλές κριτήριο για τη εγγραφή του στην Α΄ Δημοτικού. Διότι πολλά  φυσιολογικά παιδιά,  ενώ φοιτούν κανονικά  στο νηπιαγωγείο ενδέχεται να παρουσιάζουν μικρές ανωριμότητες στη συμπεριφορά και στην ανάπτυξη, οι οποίες μπορεί να τα οδηγήσουν μελλοντικά σε Μαθησιακές δυσκολίες ή συναισθηματικές διαταραχές. Για τον παραπάνω λόγο σε όλα τα ιδιωτικά σχολεία γίνεται υποχρεωτικά έλεγχος σχολικής ετοιμότητας πριν την εγγραφή του παιδιού στο σχολείο. Σκοπός της εξέτασης της σχολικής ετοιμότητας όλων των μαθητών δεν είναι να τα αποκλείσει από την εγγραφή στην Α΄ δημοτικού,  αλλά να μπορέσουμε να εντοπίσουμε έγκαιρα  πιθανές μικρές δυσκολίες πριν αρχίσει το σχολείο, ώστε να τα βοηθήσουμε καλύτερα. Για το λόγο αυτό ιδανικός χρόνος εξέτασης της σχολικής ετοιμότητας είναι ο Φεβρουάριος, Μάρτιος.

  • Τα παιδιά που είναι γεννημένα στο τέλος της χρονιάς και είναι τα μικρότερα της τάξης σύμφωνα με μελέτες ίσως  να μην είναι έτοιμα για την Α΄ δημοτικού.
  • Παιδιά που παρουσίασαν στο παρελθόν αναπτυξιακές δυσκολίες και παρακολουθούν προγράμματα ειδικής αγωγής, όπως λογοθεραπεία , εργοθεραπεία .
  • Παιδιά με διάγνωση ΔΑΔ ( διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή), με ΔΕΠ-Υ (διάσπαση προσοχής και υπερκινητικότητα) , με αναπτυξιακή διαταραχή λόγου.
  • Παιδιά με ιστορικό σοβαρής προωρότητας, γεννημένα με βάρος κάτω από 2000 γραμμάρια.
  • Παιδιά που εντοπίζουν οι παιδαγωγοί ότι είναι συναισθηματικά ή αναπτυξιακά ανώριμα για την ηλικία τους, δεν ζωγραφίζουν όπως θα έπρεπε, δεν έχουν κατάλληλη συμπεριφορά μέσα στην τάξη κ.α. .
  • Παιδιά που έστω και ένας από τους γονείς μπορεί να έχει κληρονομικό ιστορικό με μαθησιακές δυσκολίες ή δυσλεξία.
  • Παιδιά με κληρονομικότητα  από το μεγαλύτερο αδελφό,  ο οποίος μπορεί να έχει διαγνωστεί με δυσλεξία  ή ΔΕΠ-Υ.

Η εξέταση της σχολικής ετοιμότητας  Α΄ τεστ είναι μια απλή και εύκολη διαδικασία. Το παιδί κατά την ώρα της εξέτασης, θα ζωγραφίσει ορισμένα σχήματα, θα απαντήσει σε απλές προφορικές ερωτήσεις , θα εξηγήσει και θα σχολιάσει  τι βλέπει σε εικόνες που του δείχνουμε κ.α.  Όλες οι δοκιμασίες και οι ερωτήσεις  που γίνονται στο μαθητή αποτελούν μέρος  από τη διδακτική υλη που έχει ήδη διδαχτεί στο νηπιαγωγείο. Είναι γνώριμη θεματολογία  για το παιδί και  το γεγονός αυτό κάνει την εξέταση(τεστ ) της σχολικής ετοιμότητας  Α΄ τεστ διασκεδαστική και φιλική προς το παιδί.

Το Α΄ τεστ είναι το μοναδικό τεστ  ανίχνευσης μαθησιακών δυσκολιών  που υπάρχει στην Ελλάδα. Δημιουργήθηκε  από το Στέλιο Μαντούδη,  αναπτυξιακό Εργοθεραπευτή, είναι σταθμισμένο σε Ελληνικό πληθυσμό και έχει υψηλή αξιοπιστία 97.0  και εγκυρότητα 99,8  δείκτες  Cronbach  γεγονός που σημαίνει ότι δίνει σωστά αποτελέσματα. Το Α΄ τεστ μέχρι σήμερα γίνεται μόνο ιδιωτικά από τον παιδίατρο και σε  θεραπευτικά κέντρα παιδιών.  Η υπηρεσία Α΄ Τεστ έχει δημιουργήσει ένα δίκτυο συνεργατών  σε όλη την Ελλάδα από παιδίατρους και ειδικούς θεραπευτές, οι οποίοι  έχουν πιστοποιηθεί στη χορήγηση του Α΄ τεστ μετά την παρακολούθηση  ειδικού  εκπαιδευτικού  σεμιναρίου και είναι εξουσιοδοτημένοι συνεργάτες Α΄ τεστ. Η γραμματεία του Α΄ τεστ λειτουργεί καθημερινά,  όλες τις εργάσιμες μέρες 15.00 – 21.00 και απαντά σε ερωτήσεις στο 6944939511.

Εύκολα μπορείτε να βρείτε το συνεργάτη που είναι πιο κοντά στην περιοχή σας πατώντας στο μενού της ιστοσελίδας μας  Α΄ τεστ  ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ  όπου μέσα εκεί θα τους βρείτε κατά γεωγραφική περιοχή. Το Α΄ τεστ είναι σωστότερο να γίνεται  πριν την εγγραφή  του παιδιού στην Α΄ δημοτικού, ιδανικότερη περίοδος  είναι Φεβρουάριος- Μάρτιος, ωστόσο συχνά γίνεται και σε άλλες χρονικές περιόδους.

Το Α΄ τεστ είναι το μόνο Ελληνικό τεστ που απαντά στο ερώτημα αν είναι έτοιμο το παιδί σας να πάει στο σχολείο. Απαντά  με τρεις διαφορετικές εκδοχές. Πρώτη Ναι είναι έτοιμο να πάει στο σχολείο. Δεύτερη Είναι οριακά έτοιμο, μπορεί να πάει αλλά θα χρειαστεί σε ορισμένους τομείς εξάσκηση  πριν πάει ώστε να είναι καλύτερα προετοιμασμένο. Τρίτο Δεν είναι έτοιμο για το σχολείο, χρειάζεται να γίνει πλήρης αναπτυξιακή εκτίμηση. Στην τελευταία περίπτωση θα χρειαστεί να παρθούν σημαντικές αποφάσεις από τους ειδικούς και τους γονείς  σχετικά με τα επόμενα βήματα ( επαναφοίτηση , παράλληλη στήριξη, τμήμα ένταξης κ.α.) που θα πρέπει να γίνουν άμεσα, ώστε να εξασφαλιστεί η καλύτερη ένταξη του παιδιού στο σχολικό πλαίσιο.

Για κάθε παιδί που εξετάζεται  με το Α΄ τεστ, στο τέλος της εξέτασης οι γονείς  πρέπει να παίρνουν  ΠΑΝΤΑ την ηλεκτρονική αναφορά αποτελεσμάτων Α΄ τεστ .Πρόκειται για μια 3σελιδη αναφορά, όπου μέσα σε αυτή αναφέρονται  όλες οι επιδόσεις του παιδιού σε όλους τους τομείς της ανάπτυξης που εξετάστηκαν, αναλυτικά με κείμενο αλλά και σε πίνακα. Οι γονείς μετά την ολοκλήρωση της εξέτασης θα πρέπει να πάρουν από τον ειδικό που εξέτασε το παιδί  την ηλεκτρονική αναφορά αποτελεσμάτων Α΄ τεστ. Στο τέλος κάθε αναφοράς η υπηρεσία Α΄ τεστ προτείνει στους γονείς να αγοράσουν τα εξατομικευμένα τετράδια  εξάσκησης του Α΄ τεστ,  πρόκειται για βιβλία με υλικό εξάσκησης για το σπίτι.

Τα εξατομικευμένα τετράδια  εξάσκησης του Α΄ τεστ δημιουργήθηκαν ώστε να καλύψουν την ανάγκη για καλύτερη προετοιμασία του παιδιού με ειδικό εξατομικευμένο θεραπευτικό υλικό ασκήσεων εξάσκησης για το σπίτι. Στόχος μας είναι η καλύτερη προετοιμασία του παιδιού για την Α΄ δημοτικού , τόσο των παιδιών που κατατάσσονται στα πλαίσια των φυσιολογικών ικανοτήτων, όσο κι εκείνων που παρουσιάζουν κάποιες οριακές δυσκολίες και χρειάζονται  επιπλέον εξάσκηση και  βοήθεια από την οικογένεια. Τα εξατομικευμένα τετράδια  δημιουργούνται με ηλεκτρονικό τρόπο. Το σύστημα Α΄ τεστ σχολική ετοιμότητα συνδέεται με μια ηλεκτρονική βάση δεδομένων, η οποία  περιέχει ( πάνω από 2000 ασκήσεις  εξάσκησης ) παιδαγωγικό και θεραπευτικό υλικό. Βασική προϋπόθεση για να δημιουργηθεί το τετράδιο εξάσκησης είναι πρώτα ο μαθητής  να έχει εξετάσει το παιδί με το Α τεστ, και στη συνέχεια  ανάλογα με το σκορ ( βαθμολογία ) που θα συγκεντρώσει σε κάθε ερώτηση του Α΄ τεστ και σε συνδυασμό  με την τελική κατάταξη (φυσιολογικό, οριακό, χαμηλό ) η βάση δεδομένων θα επεξεργαστεί τα αποτελέσματα ηλεκτρονικά και  θα προτείνει  80-100 φύλλα ασκήσεων εξατομικευμένα στις ανάγκες του συγκεκριμένου μαθητή δημιουργώντας με αυτό τον τρόπο το τετράδιο εξάσκησής του. Κάθε τετράδιο εξάσκησης είναι διαφορετικό από ένα άλλο και αναφέρει το όνομα του μαθητή. Οι γονείς μπορούν να παραγγείλουν  το τετράδιο μόνο τηλεφωνικά ή με ηλεκτρονική αγορά από το e-shop  της ιστοσελίδας atest.gr/ti-einai-ta-eksatomikevmena-tetradia-eksaskisis-a-test/#  δίνοντας  τον 10ψηφιο κωδικό  τετραδίου  που αναγράφεται στην τελευταία σελίδα της αναφοράς των αποτελεσμάτων του Α΄ τεστ. Τα τετράδια απευθύνονται προς τους γονείς που θα επιθυμούσαν να βοηθήσουν το παιδί τους με παιδαγωγικό και θεραπευτικό υλικό για εξάσκηση. Τα εξατομικευμένα τετράδια Α΄ τεστ δεν υπάρχουν στο εμπόριο, στα βιβλιοπωλεία. Η διάθεσή  τους γίνεται από την υπηρεσία Α΄ΤΕΣΤ  και τη γραμματεία στο τηλέφωνο 6944939511.

Το  Α΄ τεστ είναι μια εξέταση που διαρκεί  15΄ λεπτά και χρειάζονται άλλα 30 ΄ λεπτά περίπου για την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων και τη συζήτηση με τους γονείς σχετικά με τα επόμενα βήματα που θα πρέπει να γίνουν . Το κόστος δεν ξεπέρνα το ποσό μιας διαγνωστικής αξιολόγησης, η οποία μπορεί να κυμαίνεται ανάλογα με τον ειδικό που θα το χορηγήσει από 30 ευρώ  αν γίνει ομαδικά σε σχολείο έως 60 ευρώ αν γίνει ατομικά.